کد مطلب:284439 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:252

اختلاف اهل مشرق و مغرب
در ادامه حدیثی كه از امام باقر (ع ) نقل كردیم حضرت فرمودند:

و اهل مشرق و مغرب دچار اختلاف می شوند.

كه نمونه های بسیاری برای این اختلاف در طول تاریخ می توان یافت : مانند اختلاف اهل مشرق و مغرب برای تعیین مرزهای كشورهای اسلامی كه این مسأله سابقه طولانی در میان مسلمانان دارد به طوری كه بر مشرق عباسیان حكومت می كردند و بر مغرب یا همه اندلس اسلامی حكمرانان اموی . یا اینكه در شمال آفریقا (غرب ) دولت فاطمیون را تأسیس كردند در هر دو حالت غرب از خلافت مشرق كه در دست عباسیان بود، جدا شده بودند.

شاید هم منظور چیزی است كه در عصر كنونی ـ از زمان جنگ جهانی دوم تا الآن ـ شاهدش هستیم كه دو دولت بزرگ وجود داشته اند به طوری كه یكی مدعی زعامت (جمهوری ها) در مشرق است و دیگری خود را فرمانروای غرب می شمرد به هرحال اختلاف را به هر كدام از این معانی یا معانی دیگر بگیریم این اختلاف میان شرق و غرب از جمله نشانه های ظهور است و همواره شاهدش بوده ایم . به جانم قسم كه این خود از معجزاتی است كه صدق كل روایت را نتیجه می دهد و صاحب بیعت (حضرت مهدی (ع )) هم در این حدیث مطرح شده است .

در همان حدیثی كه از غیبت نعمانی پیش از این طرح كردیم ، آمده است :

قائم (ع ) در سال های فرد (1، 3، 5) قیام خواهند كرد.

و سپس فرمودند:

وقتی بنی امیه دچار اختلاف شوند و حكومت شان از دست برود سپس بنی عباس به سلطنت می رسند بهار حكومت و وفور عیش آنها دایمی نخواهد ماند و در بین آنها اختلاف افتاده و پس از این تفرقه حكومت شان بر باد می رود و اهل مشرق و مغرب دچار اختلاف می شوند، آری حتی اهل قبله هم (چنین خواهند شد)، همواره مردم سختی شدیدی به خاطر ترسی كه بر آنها می گذرد، می مانند، تا اینكه منادی از آسمان ندا دهد. پس وقتی ندا داد كه : «النفیر، النفیر» (كوچ كنید، كوچ كنید) به خداوند قسم گویی كه به او می نگرم كه در میان ركن و مقام با مردم بیعت می كند....

این سه پیشگویی اتفاق افتاده در تاریخ آن هم پس از بیان آن حضرت (ع ) و نقل محدثین در منابعشان خود بهترین دلیل بر صدق صدور آن از معصوم (ع ) است .